donderdag 1 mei 2014

ABC van super good food (A - E)

De afgelopen maanden hebben de superfoods aardig wat kritiek te verduren gehad. Wat allemaal begon als waarschuwing van het Voedingscentrum, groeide uit tot een lachwekkende discussie aan tafel bij Pauw en Witteman. In de uitzending kwam net zoveel drama voor als in een heel seizoen van mijn favoriete girly serie Gossip Girl. Voor de kern van de uitzending hoefde je niet de ellenlange discussies aan te zien en te horen, het kwam simpelweg neer op het feit dat iedereen een eigen mening heeft, zo ook over de werking en het bestaan van superfoods en gezond eten. De boer vindt biologisch eten het allerlekkerst, Angela heeft goed kauwen tot haar religie gemaakt en Midas maakt zich graag druk om zijn toiletgedrag door nog een bruine boterham met kaas naar binnen te proppen. Gezond eten is een manier van leven geworden waar iedereen zijn eigen draai aangeeft. Dat gezond eten niet alleen gezond en voedzaam maar ook een traktatie voor de smaakpapillen is, is voor mij een van de belangrijkste dingen. Asperges mogen zo hip als het bloemetjespatroon van de jaren zestig zijn en ook is het fantastisch dat asperge hét seizoensgroente van nu is, ik vind ze absoluut verschrikkelijk en ik zal er dan ook altijd met een grote boog omheen blijven lopen. Zelf vind ik het altijd inspirerend om te lezen wat andere mensen lekker vinden, wat zij combinaties gecreëerd in culihemel vinden en waar je ze midden in de nacht voor wakker mag maken. Om anderen te inspireren ga ik de komende weken een alfabet vormen met de lekkerste en gezondste voedingsmiddelen die ik vaak eet of graag eens zou willen proberen! Vandaag de kickstart met de letters A t/m E!
Amarant
Er is niks waar ik zo van kan genieten als van een groot gloeiend heet berenbord van havermout. Maar ik ben nou eenmaal een vrouw: die zijn wispelturig en hebben afwisseling nodig. Daarnaast ben ik ook nog eens razend enthousiast wanneer ik iets nieuws zie, een tijd geleden kwam ik tijdens mijn ochtendscroll door Instagram een jaloersmakende foto tegen van een zoet amarantontbijtje. Het zag er uit om op te eten en daarom besloot ik ook een kookkunstje te wagen toen ik een aantal dagen later een pak amarantvlokken in de aanbieding tegenkwam. Amarantpap is een heerlijke manier om de dag mee te beginnen, vooral in combinatie met banaan en pindakaas. Naast het feit dat het een super lekkere ontbijt traktatie op bed is, is amarant ook nog eens glutenvrij en mag het een superfood genoemd worden doordat het vol zit met langzame koolhydraten en eiwitten en rijk is aan vitamines, vezels en een waslijst aan mineralen bevat!

Blauwe bessen
Na de opkomst van de goji bessen, Inca berries en moerbeien zijn de blauwe bessen als afgedankt speelgoed in de oude doos gestopt. Dat is erg jammer want deze blauwe pareltjes zijn in tegenstelling tot hun zoete super vervangers een stuk goedkoper, makkelijker verkrijgbaar en minstens zo lekker! Het is ook geen toeval dat de Smurfjes blauwe bessen tot hun superfood gekroond hebben: blauwe bessen zitten vol met antioxidanten, vitamines en vezels en ze zijn op tig manieren te gebruiken. Erg lekker in combinatie met kiwi, noten en Griekse yoghurt maar ook lekker in baksels (bijvoorbeeld: Blueberry Bananabread). 

Cacao
Ook wel bekend als het goddelijke eten van de Goden. Cacao zit net als blauwe bessen vol met antioxidanten waar je een heerlijk zacht babyhuidje van krijgt!  Daarnaast zit cacao boordevol met andere vitamines en mineralen en zorgt het ervoor dat je bloedsuikerspiegel en je stresstabiliteitsspiegel (ja.. die term ik net zelf verzonnen) stabiel blijven. Natuurlijk hoef ik je vast niet te vertellen dat je van cacao erg vrolijk wordt, dat was al duidelijk na je eerste ervaring met chocolade. Let er wel op: voor de echte voordelen van cacao ga je voor rauw! Doordat cacaoproducten uit de supermarkt (zoals chocoladerepen en chocolademelk) eerst enorm verhit worden en daarna worden gemengd met suiker en andere additieven, gaan er heel wat voedingsstoffen verloren. Gelukkig is rauwe cacao absoluut geen straf, denk maar eens aan zo'n heerlijke chocoladereep van Lovechock, cacaonibs of zelfgemaakte chocolademousse

Dadels
Ik moet eerlijk toegeven dat mijn eerste ervaring met dadels een memorabele ervaring was. De smaak van dadels is namelijk even wennen en al helemaal wanneer je het zo uit de vingertjes eet. Dadels zijn dan ook niet mijn favoriete snacks wanneer het op gedroogd fruit aankomt maar de bruine bad boys zijn wel superhandig wanneer je een natuurlijk zoetmiddel nodig hebt! Dadels zijn vooral geschikt in zoete gerechten zoals in toetjes, koekjes en cakejes maar je kunt ze ook prima gebruiken in zelfgemaakte ketchup.

Eieren
Als er een ding is wat nooit mag ontbreken op het boodschappenlijstje en in de koelkast dan zijn het wel eieren. Er gaan hier wekelijks heel wat doosjes eieren over het aanrecht en dat is ook niet zo gek: eieren zijn lekker, gezond en zijn een prima vulling voor een lange dag. Eieren zitten boordevol vitamines, mineralen, eiwitten en gezonde vetten en ze zijn zo enorm veelzijdig. (Voor alle gezondheidsvoordelen van eieren kun je deze blog lezen). Een gebakken of gekookt eitje is al een traktatie maar denk ook eens aan..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten