zondag 6 juli 2014

Bloemkoolbroodjes


Je hebt van die talentvolle fanatiekelingen die alles bij de eerste try out al kunnen. Zo doen ze net iets meer burpees dan jij tijdens Grit en zijn ze de dag erna ook nog eens een stuk leniger tijdens yoga. Dit soort alleskunnende Ralf Mackenbachjes komen niet alleen voor in mensenvorm, je hebt namelijk ook een heel handjevol alleskunners in eetvorm. Denk maar eens aan eieren, je kunt er hartige omeletten en quiches mee maken maar ook zoete cakes en koekjes van bakken. Bloemkool is ook een echte multitasker en absoluut een van mijn favorieten. Van bloemkoolrijst tot bloemkoolpizza: ik ben gek op cauliflower! Stiekem ergens een roosje bloemkool in doen zorgt ervoor dat je veel minder meel nodig hebt en daarnaast doe je er meteen een schepje hidden veggies in! Dit recept voor bloemkoolbroodjes is sinds kort een van mijn favoriete lunches. En ik ben niet de enige want zelfs mijn geliefde mama is dol op deze gezonde broodjes zonder tarwe en gluten. Een perfecte vervanger voor de harde afbakbroodjes van Bart en een goed alternatief wanneer je eens een koolhydraatarm maaltijdje wilt proberen. Deze bloemkoolbroodjes hebben een hard korstje en een lekkere zachte, smeuïge binnenkant en zijn heerlijk met zelfgemaakte eiersalade. Wees niet bang voor de bloemkool, je proeft er namelijk vrij weinig tot helemaal nadanoppes van!

Ingrediënten voor 2 kleine ronde broodjes (eenpersoonsportie) 
  • 135 gram rauwe bloemkool
  • 15 gram gebroken lijnzaad
  • 10 gram amandelmeel
  • 10 gram quinoameel (of: glutenvrij havermeel, boekweitmeel, kikkererwtenmeel, kokosmeel)
  • 1 ei
  • 1 eetlepel pompoenpitten, zonnebloempitten of pijnboompitten
  • 1 tl wijnsteenbakpoeder
  • 1 tl wijnsteenbakpoeder
  • 1/2 tl kurkuma 
  • grote snuf zeezout 
Bereidingswijze
  1. Verwarm de oven voor op 175 graden Celsius.
  2. Doe de bloemkoolroosjes in een keukenmachine en mix totdat het de grootte van rijstkorreltjes heeft.
  3. Meng de bloemkool met de overige ingrediënten goed door elkaar.
  4. Bekleed een bakplaat met bakpapier en maak met behulp van een bakring twee kleine broodjes (de bakring hoeft de oven niet in). 
  5. Bestrooi eventueel met extra pitten of zaden en zet voor 40 minuten in de voorverwarmde oven totdat het broodje een krokant korstje heeft en een satéprikker er schoon en droog uitkomt.
  6. Omdat de broodjes glutenvrij zijn moet je ze even 5 à 10 minuutjes af laten koelen want anders kunnen de broodjes blijven plakken op het bakpapier. 

2 opmerkingen:

  1. Dat ziet er lekker uit zeg, dat ga ik eens maken, bedankt voor het recept.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vond ze toch wel erg naar bloemkool smaken, geen probleem want ik lust dat graag.
    Moet je het deegje nog goed samendrukken en kneden als je het in de bakring doet? Ik vond het vrij kruimelig blijven, misschien een drupje kokosolie erbij om te binden?

    BeantwoordenVerwijderen