maandag 24 maart 2014

Join the herbalgreeninfinitea Breakfast Club!

Mijn allereerste blog was een ode aan mijn favoriete ontbijtjes en sindsdien zijn er nóg veel meer favorieten bijgekomen. Ook ben ik nog steeds een vroege vogel oftewel een ochtendmens en is mijn voorliefde voor ontbijten alleen maar gegroeid. Een van de mooiste dingen in het leven vind ik nou eenmaal ontbijten. Als ik 3 keer per dag een heerlijk ontbijtje zou kunnen nemen dan zou ik dat absoluut doen! Op Instagram en Twitter kom ik dagelijkse heerlijke ontbijt(recepten) tegen die eruitzien om je vingers bij af te likken. Helaas zie en hoor ik ook vaak dat anderen deze voorliefde niet met mij delen: zo ontbijten heel veel mensen niet of enkel met alleen een schaaltje vla of een koekje (tja dat lijkt me meer een tussendoortje). Vandaar dat het mij de hoogste tijd leek om een Breakfast Club te beginnen, om elkaar en de niet-ontbijters te inspireren met heerlijke ontbijtjes! Meer weten over gezond ontbijten en over hoe je mee kunt doen? Lees dan verder!



Dat ontbijten belangrijk is, is je vast al met de paplepel (hopelijk als ontbijtje) ingegoten. En het kan ook niet vaak genoeg gezegd worden: ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag en stiekem ook een van de lekkerste, als je het goed doet! Wanneer je het klokje rond hebt geslapen, heeft je lichaam tegen de ochtend al heel wat uren geen eten en dus ook geen energie binnengekregen. Wanneer je 's ochtends het ontbijt overslaat zorgt dit er dus voor dat je lichaam niet goed kan opstarten en daar kun je erg veel last van krijgen: zo kan het sporten minder goed gaan, kun je last krijgen van een slap en vermoeid gevoel en kun je trek krijgen in de 'ongezondere' dingen. 




Een goed ontbijtje bestaat voor mij uit de volgende dingen: 

  • een grote portie (circa 40 à 50 gram) langzame koolhydraten zoals havermout, spelt, quinoa, amarant enzovoorts
  • gezonde vetten zoals een handje noten, zaden, een avocado of 1 à 2 eieren
  • een portie eiwitten zoals een schaaltje(Griekse/soja-)yoghurt, glas sojamelk, eieren, een handje noten, chia-, hennep- of lijnzaad
  • 1 à 2 stuks fruit zoals een banaan, appel of kiwi met/of een klein handje gedroogd fruit zoals rozijnen, gojibessen of gedroogde vrijgen

Mijn favoriete ontbijtjes bestaan altijd uit een combinatie van langzame koolhydraten,
gezonde vetten, eiwitten en 1 à 2 stukjes fruit. Zo krijg ik meteen al in de ochtend een groot deel van al het goeds binnen en bovendien heb ik een berehonger in de ochtend waardoor ik stevig moet ontbijten. Dit zijn een paar van mijn favoriete ontbijtjes die goed vullen en heel erg lekker zijn:

Ben jij net als ik gek op ontbijtjes? Of vind je het de hoogste tijd om te beginnen met goed en gezond ontbijten? Doe dan mee met de Breakfast Club van herbalgreeninfinitea! Wat moet je daar voor doen?
  • Volg herbalgreeninfinitea op Twitter en/of Facebook.
  • Ben je heerlijk aan het kokkerellen geweest? Deel dan je ontbijtcreatie met de andere Breakfast Clubbers door je foto te delen op Instagram of Twitter met de hashtag #hgibreakfastclub (Twitter: je kunt ook greeninfinitea linken / Instagram: je kunt ook rilanapal linken) of zet de foto op de Facebookpagina
  • Elke week kies ik de lekkerste ontbijtjes uit en plaats ik die (met jouw trotse naam erbij natuurlijk) op de website!
Wanneer er veel animo is en er veel leuke ontbijtfoto's voorbij komen, is het misschien een leuk idee om een Breakfast Club op Facebook te starten met heerlijke receptjes. Binnenkort meer hierover!

3 opmerkingen:

  1. Leuk idee Rilana! Zet je ook een link naar de site van diegene neer of alleen de naam?
    Jouw recepten zien er trouwens echt allemaal zo lekker uit, ik ga binnenkort denk ik eens iets maken van je site

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zet ook zeker een link naar de site neer, zo krijgen we er alleen nog maar meer foodies bij haha ;) Dat zou ik super leuk vinden, zou je mij dan het resultaat willen laten zien?

      Verwijderen