zaterdag 22 maart 2014

Recept: Spinazie-omelet met hüttenkäse en zalm

Als je op zoekt bent naar een lekkere én makkelijke lunch to-go, dan heb ik hier het juiste recept voor je! De oeroude boterham gaat bij heel veel foodies al niet meer mee in de lunchtrommel, de grote vraag is dan natuurlijk altijd: wat neem je mee in plaats van die oude bammetjes? Dat de meeneemlunch lekker is staat natuurlijk op de eerste plaats van belangrijkheid maar we zouden geen Nederlanders zijn als we ook niet van een beetje gemakzucht hielden. Dit receptje kost je net zoveel tijd als het smeren van je boterham maar is wel veel origineler en stiekem ook nog veel lekkerder. Daarnaast vult het goed en heb je meteen je eerste visvinkje van de week binnen! 

Dit recept bevat geen gluten en geraffineerde suikers

Al een paar weken is dit absoluut een van mijn favoriete lunches, maar hoe kan dat ook anders: mijn favoriete ingrediënten zijn erin verwerkt en het horen van het woord zalm geeft bij mij dezelfde reactie als wanneer je een chocoladereep geeft aan Charlie (ja die van de chocoladefabriek). Zalm is mijn ultieme vissoort en ik eet het dan ook regelmatig in allerlei soorten en maten: heerlijk in de oven gebakken maar stiekem vind ik de gerookte versie ook heel lekker als tussendoortje of als een van de ingrediënten van mijn lunch-to-go natuurlijk! 

Waarom is deze lunch niet alleen lekker maar ook nog eens gezond?

  • het bevat veel eiwitten 
  • het bevat gezonde vetten
  • het bevat veel vitamines en mineralen
  • het bevat meteen 1 portie groente

Ingrediënten voor 1 omelet

  • 2 eieren
  • 1 à 2 handjes spinazie
  • +/- 50 gram hüttenkäse
  • +/- 75 gram gerookte zalm *
  • snufje basilicum 
  • snufje kerriepoeder 
  1. Kluts de eieren en meng hier de spinazie doorheen. Doe wat kokosolie in een pan en bak hier de omelet in, voeg hier meteen de basilicum en de kerrie aan toe.
  2. Wanneer de bovenkant van de omelet al wat 'droog' begint te worden kun je de omelet omkeren. TIP: schuif de omelet eerst op een bord en draai het bord daarna boven je pannetje om, zo heb je minder kans op scheurgevaar. 
  3. Bak de andere kant nog even goed en laat de omelet daarna circa 5 minuutjes afkoelen (als je de omelet direct op wilt eten, hoeft dit natuurlijk niet). 
  4. Smeer hüttenkäse op de omelet en leg de plakjes zalm erop. 
  5. Als je de omelet graag mee wilt nemen, rol hem dan op en doe er zilverpapier om heen.
! * Sommige supermarkten voegen suiker toe aan de gerookte zalm, wanneer je suikervrij eet is het dus verstandig om hier even op te letten. Zelf koop ik altijd de gerookte zalm van de Hema of van de Aldi, deze zijn niet alleen erg lekker maar zijn ook nog eens suikervrij. 

3 opmerkingen:

  1. Dat ziet er weer heel lekker uit. Die gaan we zeker maken! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind hüttenkäse (ik noem het altijd cottage cheese) echt zo lekker! Moet het binnenkort weer eens kopen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit moet ik binnenkort maar een keer proberen, makkelijk om mee te nemen naar kantoor!

    BeantwoordenVerwijderen