woensdag 16 april 2014

Bounty Island Pancakes met kokos-vanille glace

Als klein meisje was ik altijd in zevende chocoladehemel wanneer er op school getrakteerd werd op Celebrations chocolaatjes. De geliefde Marsjes en Twixjes waren net als de sportieve slagbaljongens uit de klas: ze werden altijd als eerste gekozen. Maar dat maakte voor mij de pret alleen maar leuker want dan bleef mijn favoriet over: de Bounty. Tig jaren later ben ik nog steeds gek op de combinatie van kokos en cacao. Kokos geeft me altijd het tropische gevoel van stranden zoals die van Bora Bora en de smaak van cacao die hoef ik natuurlijk niet te beschrijven, cacao is geluk en magie in een klein hapje. Nog beter is wanneer je dit allemaal combineert in een heerlijk recept en dan ook nog eens met het ontbijtje voor koningen en lekkerbekken: pannenkoeken! Tijdens het eten van deze pancakes werd ik in ieder geval zielsgelukkig en voelde het even alsof ik al genoot van mijn welverdiende vakantie. Nog geen vakantie maar heb je al wel zin om een voorproefje te nemen? Waan je dan in de sfeer van Bora Bora en de Caribische eilanden door te genieten van deze heerlijke fluffy pancakes met romige glace. 

Dit recept smaakt niet alleen heerlijk, het is ook nog eens hartstikke gezond door de eiwitten, gezonde vetten en de antioxidanten uit de cacao. Dat is nog eens een heerlijke traktatie om even bij weg te dromen! Daarnaast is dit recept zoals je gewend bent vrij van geraffineerde suiker en is het glutenvrij. 

Ingrediënten 
voor 4 medium pannenkoekjes (voor 1 persoon)

  • 3 eetlepels kikkererwtenmeel 
  • 1 eetlepel amandelmeel
  • 1/2 eetlepel kokosrasp 
  • 1 eetlepel rauwe cacaopoeder
  • 3 eetlepels Griekse yoghurt
  • 1 ei
  • 2 eetlepels kokoswater
  • 1 theelepel wijnsteenzuurbakpoeder
  • *5 à 10 gram zoetmiddel naar keuze: honing, lucuma, kokosbloesemsuiker of circa 7 druppeltjes stevia
  • snufje kaneel of speculaaskruiden
  • kokosolie extra virgin om in te bakken
voor de kokos-vanille glace
  • 1 eetlepel Griekse yoghurt
  • 1 eetlepel kokoswater
  • theelepel zoetmiddel naar keuze (zie hierboven*)
  • 1 kleine theelepel vanillepoeder
voor de topping
  • 1 blokje/10 gram gesmolten pure chocolade (minimaal 75% cacao, ik gebruikte voor dit recept Vivani 92%)
  • 1/2 eetlepel kokosrasp
  • halve eetlepel amandelpasta
  • een kleine eetlepel cacaonibs
  1. Begin met het maken van de pannenkoeken: mix de droge ingrediënten en de natte ingrediënten in aparte kommetjes. Wanneer je beide goed gemengd hebt voeg je het samen in een kom en meng je het kort door. 
  2. Smelt wat kokosolie in een koekenpan en schep met een juslepel wat van het mengsel in de pan. Bak de pannenkoekjes op laag vuur, wanneer de zijkantjes opgedroogd zijn kun je ze omkeren. 
  3. Meng ondertussen de ingrediënten voor de glace.
  4. Wanneer de pannenkoekjes allemaal klaar zijn, maak je een stapeltje van pannenkoeken en giet je de glace eroverheen. Garneer met de toppings en waan je in Bora Bora à la Bounty!

1 opmerking:

  1. Whoaaa heerlijk idee en ik heb altijd al kikkererwtenmeel willen proberen. Dit recept ga ik onthouden :)

    Liefs Suus

    BeantwoordenVerwijderen