zondag 6 april 2014

De betekenis van gezond eten

Gezond eten is een van de meest besproken onderwerpen die ter discussie staat. Eerst werd je bekogelt met vetvrij en vetarm en tegenwoordig word je ingesmeerd met koolhydraatarm en 'gevaar voor broodbuik'. Ook was Sonja eerst de enige eierkoekenbakker maar hebben we tegenwoordig al veel meer health goeroes die alles behalve eierkoeken bakken in hun droogoven. Van discussies over superfoods tot discussies over margarine, veel mensen zien door de bomen het bos niet meer. Zo gek is dat natuurlijk ook niet, ik ben namelijk niet de enige foodblogger die rondblogt, er zijn tienduizenden blogs met allemaal hun eigen mening. De laatste tijd krijg ik vaak de vraag wat ik onder gezond eten versta dus vandaar een blog met een zwaar onderwerp op de zondagavond: mijn definitie van gezond eten. 
Om meteen maar met de deur in huis te vallen: er zijn mensen die ervan overtuigd zijn dat.. koolhydraat- en vetvrij, caloriearm, RAW RAW everything raw gezond is. Ik vind dat iedereen zijn eigen mening mag hebben maar dit is absoluut NIET mijn definitie van gezond eten. Eten is ervoor gemaakt om je lichaam te voeden en om van te genieten en ik geloof niet dat zoiets je lichaam voedt: je hebt namelijk gewoon gezonde vetten nodig en door die cold turkey te schrappen, doe je in mijn ogen precies het tegenovergestelde van waar gezonde voeding voor staat. 
'Verandering van spijs doet eten'
Gevarieerde voeding vind ik het allerbelangrijkst en daarmee bedoel ik natuurlijk niet dat je als waaghals af en toe afwisselt tussen bruin of bijnabruin brood of tussen thee en kraanwater. Hiermee bedoel ik dat je afwisselt tussen verschillende soorten groente, fruit, granen, noten, vis/vlees en tussen de groepen gezonde vetten, eiwitten en koolhydraten zoals..
  • de ene dag havermout de andere dag quinoa, 
  • af en toe zalm en af en toe avocado 
  • de ene keer een stukje kalkoen, de andere keer iets vegetarisch
Afwisseling is niet alleen gezond, gezond eten blijft ook een stuk langer leuk als je veel en vaak varieert. Mijn favoriete ontbijtje bestaat uit havermout met appel en amandelpasta maar af en toe vind ik het ook heerlijk om te genieten van amarantpap met banaan en pindakaas. Regelmatig eens wat nieuws proberen zoals fruit of groente uit het seizoen, een nieuw gerecht of een nieuw recept zorgt ervoor dat eten leuk blijft en dat je van alles wat goeds mee pikt.
'In zijn knollentuintje zijn'
Puur eten is een echte hype en een van de weinige waar ik wel aan mee doe. Met puur eten bedoel ik niet dat ik alleen maar pure chocolade eet of dat ik een raw food junky ben die panisch is voor gekookt eten. Een groot deel van wat ik eet komt rechtstreeks uit de natuur zoals noten, fruit, groente en zaden. Daarnaast eet ik ook dingen die zo min mogelijk bewerkt zijn en die ingrediënten bevatten waar ik geen woordenboek bij nodig heb. Een paar tips om dit heel gemakkelijk toe te passen:
  • neem kokosolie i.p.v. margarine/halvarine
  • neem i.p.v. een koekje 'boordevol fruit' een banaan, een appel of een ander lekker stukje fruit
  • neem een handje ongebrande noten i.p.v. borrelnootjes
Een appel uit het vuistje is natuurlijk niet heel spannend, ik ben iemand die veel afwisseling nodig heeft en dat doe ik dan ook met de simpelste snacks: zo neem ik vaak een appeltje met kaneel of ik doe er een lekkere grote eetlepel bio pindakaas overheen. Hierdoor wordt puur eten een stuk lekkerder en minder saai. 
'Een koekje van eigen deeg'
Door zelf gerechten te maken en recepten uit te proberen, leer je niet alleen wat je echt lekker vindt maar doordat je gerechten en lekkernijen zelf bereidt, weet je ook precies wat je er in stopt. Maak dus heerlijke ontbijtjes, smeuïge cakes, knapperige koekjes en culinaire hoogstandjes met verse ingrediënten, kruiden en het allerbelangrijkste ingrediënt: LIEFDE. Koken is ook nog eens een bezigheid waar ik in ieder geval heel vrolijk van wordt en door het samen met vrienden of familie te doen, wordt het ook nog eens heel gezellig om gezond bezig te zijn. 
'Genieten met volle teugen'
Een appeltje, havermoutontbijtje of stronk broccoli is hartstikke gezond maar wanneer je dit met lange tanden aan het weg kauwen bent, vergeet je een van de belangrijkste dingen van gezond eten: genieten. Zoals op de allereerste foto al mooi werd beschreven is gezond (eten) bevorderlijk voor het lichamelijk en/of geestelijk welzijn. Jouw lichaam mag dan blij zijn met broccoli maar als jij er niet van kan genieten dan is je soul er duidelijk wat minder blij mee en moet je gewoon lekker op zoek gaan naar iets wat je wél lekker vindt. Gezond eten is namelijk niet vervelend of saai, als je het goed doet betekent gezond eten genieten en een balans vinden tussen wat jij lekker vindt en wat goed is voor je lichaam. Dat betekent dat je dus regelmatig kiest voor gezonde voeding en zelfgemaakte gerechten maar dat wanneer je het even nodig hebt eens kiest voor een groot stuk appeltaart met EXTRA veel slagroom. 

1 opmerking:

  1. Leuk artikel, goed geschreven! Mijn favoriete maaltijd van de dag is het ontbijt. Vaak ontbijt ik met havermout met appel, rozijnen en kaneel of met banaan, kokos en een blokje pure chocolade. Havermout wissel ik af met yoghurt/kwark met banaan en muesli!

    BeantwoordenVerwijderen