dinsdag 8 april 2014

Cheaten from meals to days

'Rilana, doe jij ook aan cheaten?' was een vraag die ik laatst kreeg van een volger. Om deze vraag moest ik stiekem even in het vuistje lachen. Regelmatig kom ik tijdens het fanatiek scrollen door Instagramfoto's of tweets een foto tegen van een XXL cheeseburger met extra kaas of een family sized Ben&Jerry's ijsbeker. Negen van de tien keer staat er ook nog een quote onder die varieert van 'all you can cheat' tot 'tweet what you (ch)eat'. Benieuwd naar wat cheaten precies inhoudt en of ik ook aan cheaten doe? Lees dan gauw verder!
Cheaten wordt tegenwoordig niet meer gebruikt als term voor simscodes of het zoenen met een vakantiefling terwijl je thuis een trouw vriendje op je hebt wachten. Met cheaten wordt bedoeld dat je gepland 'vreemdgaat' met eten dat niet binnen het idee van je dieet of levensstijl past. Hierbij kun je denken aan een banketbuffet van croissants of hamburgerbroodjes terwijl je normaal volkoren granen eet maar je kunt ook denken aan een grote paashaas terwijl je al cold turkey drie maanden suikervrij leeft. Cheat meals worden vaak al aan het begin van de week met dikke koeienletters in de agenda gepland en dat is dan ook het verschil met af en toe een zakje chips: cheat meals worden echt ingepland en gebeuren niet spontaan. Maar er zijn ook mensen die in plaats van een afhaalzak van de McDrive nog een stapje verder gaan, zij plannen wekelijks een hele snoepdag in waarop ze ALLES eten wat Sonja Bakker verboden heeft. 

En Rilana, doe jij dan ook aan cheat meals?
Nee, ik doe zelf niet aan cheaten om verschillende reden. Ten eerste is de reden dat
ik 
gezond ben gaan eten niet omdat ik af moest vallen (integendeel zelfs) of omdat ik een ongezonde levensstijl had, al van jongs af aan hield ik namelijk meer van een stukje fruit of blokje klaas dan van een zakje snoep. Ik ben begonnen met deze levensstijl omdat ik al jarenlang last had van vermoeidheid en daar sinds kort ook nog eens maag- en darmklachten bij had gekregen waardoor ik dagenlang misselijk was en verging van de buikpijn. Door gezond te gaan eten en uit te proberen waar ik wel en niet goed tegen kon heb ik langzamerhand een eigen gezonde levensstijl opgebouwd. Zo heb ik geleerd dat ik niet goed kan tegen vetten zoals frituurvet, worstjes en hamburgers maar wel tegen de vetten uit avocado's, noten en vette vis. Ook kwam ik er achter dat ik extreem moe werd na suikerbommetjes zoals snoepjes en koekjes. Cheaten zou in mijn geval dus betekenen dat ik lamlendig en kotsmisselijk op de bank zou liggen voor de rest van de dag en voor mij heeft het dan ook niet zo veel voordelen om te gaan cheaten. Ten tweede denk ik bij cheaten aan iets verkeerds doen, terwijl af en toe iets lekkers nemen absoluut geen zonde of iets verkeerds is.
'It's not cheating on your diet. It's enjoying an indulgence meal as part of your healthy lifestyle.'
Of een cheat meal goed is verschilt per persoon en de reden achter een gezonde levensstijl. Ik geniet elke dag van alles wat ik eet en kijk uit naar mijn maaltijden (vooral mijn ontbijtjes haha), als ik het niet lekker vond zou ik het natuurlijk ook niet eten. Zo kunnen asperges nog zo gezond zijn, ze komen er bij mij niet in. Ook verbied ik mezelf geen voeding, tel ik geen calorieën en eet ik waar en wanneer ik zin in heb, zo is gezond eten voor mij geen straf of een dieet maar iets wat voor mij een doodnormale bezigheid is waarbij ik volop kan genieten van eten dat ik lekker vind en wat ook nog eens goed voor mijn lichaam is.

Wanneer je dingen mist tijdens het volgen van een gezonde levensstijl of een echte snoeperd bent die het af en toe even nodig heeft om een zak zure matjes, een patatje oorlog of de nieuwste Mona pudding te eten, dan vind ik dat je dat gewoon lekker moet doen. Voor veel mensen is een cheat meal iets waar ze naar kunnen uitkijken en waardoor ze hun gezonde levensstijl makkelijker kunnen volhouden. In feite kan cheaten dus een goede motivatie zijn, let er wel op dat het bij een normale portie blijft en dat je niet dagelijks drie cheats inplant. Ik ben wel van mening dat het niet nodig is om aan iets lekkers wat ongezond is het label 'cheat' te hangen, het is namelijk niet verkeerd om af en toe iets van de snackbar te eten zolang je het maar bij af en toe houdt en voor de rest de gezonde tour bewandelt. 

Nu ben ik natuurlijk wel heel benieuwd of jij wel aan cheats doen en zo ja: wat is jouw guilty pleasure?

1 opmerking: