zondag 8 december 2013

Book review: The short second life of Bree Tanner

BOOK REVIEW: 'Het korte tweede leven van Bree Tanner' - Stephenie Meyer

'Ik keek hoe zijn lichaam veranderde. Hij dook in elkaar op het dak en greep met één hand de rand vast. Alle vreemde vriendelijkheid verdween en hij werd een jager. Dat herkende ik en ik voelde me er prettig bij, want dit begreep ik.

Ik schakelde mijn hersenen uit. Tijd om te jagen. Ik haalde diep adem en snoof de geur op van het bloed in de mensen beneden.

Nu was het te laat om nog van gedachten te veranderen.'

Dit boek deed alweer een paar jaar terug zijn intrede maar ik kwam er pas een paar weken terug achter dat er een voor mij nog onbekende eclips novelle was. Nadat ik een paar Twilight-films thuis had gekeken en de laatste drie verfilmingen op het grote doek had gezien, moest ik dit boek natuurlijk ook lezen. Persoonlijk vind ik boeken in de oorspronkelijk geschreven taal, wat meestal Engels is, mooier om te lezen dan de vertaalde boeken, dus ik heb gekozen om voor het origineel te gaan.

Mijn review
Als je alle Twilight boeken en verfilmingen hebt gelezen en gezien mag dit boek absoluut niet uit je collectie ontbreken. Deze novelle verschilt behoorlijk met haar voorgangers, het gaat namelijk in dit boek nauwelijks om Bella, Edward en Jacob. In 'The short second life of Bree Tanner' gaat het zoals de titel al zegt; om Bree Tanner. De diehard fans die trouw alle boeken en verfilmingen gelezen en gezien hebben zullen haar nog herkennen van 'Eclipse', waarin ze een klein rolletje speelde als een newborn vampire. Ook zul je dan al het bloedstollende einde weten van deze novelle, want het loopt niet goed af met Bree. Het is een dun boekje en hij was in mijn geval dan ook binnen twee dagen uitgelezen. Ik heb een voorliefde voor dikke boeken waar je weken over doet om jezelf er doorheen te worstelen, boeken die je nauwelijks kan wegleggen omdat je zo graag door wilt lezen. Helaas was deze eclips novelle daar niet een van. Een groot gedeelte van dit boek gaat over vampire fights, de drang naar bloed en rare complotjes. Af en toe vind ik zo'n bloederig genre met een tintje romantiek niet verkeerd, zo heb ik de Vampire Diaries serie in een paar weken uitgekeken en kon ik niet wachten totdat de verfilmingen van de eclips novelles in de bios kwamen, maar nee: dit boek was niet voor mij weggelegd. Het boek voelde als een voorgerecht na een heerlijk toetje, het smaakte namelijk niet net zo goed als haar voorgangers.

Geen opmerkingen: