donderdag 12 december 2013

Kaki fruit

Toen ik laatst langs de groente- en fruit afdeling liep rond te neuzen op zoek naar seizoensfruit, kwam ik deze kaki fruit tegen, die ik natuurlijk meteen moest proberen! Deze heerlijke vrucht was voor mij nog relatief onbekend, maar geef nou toe: als je deze kaki ziet, wil je hem toch ook meteen proberen? Natuurlijk was het wel even uitzoeken hoe je zo'n kaki precies moet eten, vandaar dat ik mijn kaki-ervaring met jullie deel vandaag! 


Kaki Guide
Kaki fruit wordt ook wel sharon fruit genoemd en deze vrucht ziet er uit als een oranje tomaat. Aan het eind van het herfst- en het begin van het winterseizoen, zijn de kaki's volop verkrijgbaar voor ongeveer €0,69 per stuk

Heel belangrijk is om de kaki eerst goed te laten rijpen, ik heb hem zeker een week laten rijpen na aankoop, zo is de smaak namelijk het lekkerst. Wanneer de schil glazig is en je hem een beetje in kunt drukken, is de kaki perfect om gegeten te worden. De kaki lijkt qua smaak veel op perziken en abrikozen maar het deed me ook denken aan honing, lekker zoet dus! 

Je kunt de kaki op verschillende manieren eten, je kunt hem net als een appel met schil eten maar als je niet zo'n fan bent van de schil kun je hem ook net als met een kiwi uitlepelen. Ik raad je trouwens aan om gewoon lekker de schil erbij op te eten, deze geeft er een lekkere zachte bite aan (en hier zitten natuurlijk extra vitamientjes in!).

Lekker én gezond!
Kaki fruit is erg gezond, wat vooral komt door de grote hoeveelheid aan vitamine C, maar kaki bevat ook veel vitamine A, vezels en een kleine hoeveelheid calcium. Vooral tijdens de koude wintermaanden heb je extra vitamine C nodig, dus kaki is perfect tijdens de Hollandse winters. 
''Wist je dat de kaki heel belangrijk is in de Chinese geneeskunde? Het vruchtvlees zou helpen wanneer je last hebt van koorts. Ook zou de kaki helpen bij diarree en haarverlies. 
Kaki fruit eten
Zoals je op de foto ziet, heb ik de kaki met schil in partjes opgegeten als een lekker fris tussendoortje. Maar je kunt de kaki ook door de yoghurt (in blokjes) of door de smoothie doen om het lekker zoet te maken. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten