donderdag 5 december 2013

Healthy fa(c)ts

''Vet gezond! 
Het woord 'vet' wordt tegenwoordig als een taboe beschouwd onder veel mensen. Terwijl dit echt nergens voor nodig is, je lichaam heeft juist vetten nodig om goed te functioneren! Natuurlijk zijn er slechte vetten maar zo zijn er ook slechte koolhydraten. Waarschijnlijk mijden veel mensen ook voeding waar vet in zit omdat deze per gram meer energie leveren dan bijvoorbeeld koolhydraten in brood, fruit of groente. Maar gezonde vetten zorgen er ook voor dat je langer een vol gevoel houdt en niet meteen na een halfuurtje weer trek hebt. Voor je haar, huid en nagels zijn gezonde vetten een absolute must. Al met al genoeg redenen om voeding met gezonde vetten te eten! 


Omega-3 en -6 vetten
Goed voor: huid, haar, nagels, hart- en bloedvaten, hersenen
Veel mensen krijgen te weinig omega-3 vetten binnen, deze vetten zijn juist heel belangrijk omdat je lichaam deze zelf niet aan kan maken. Je hebt er maar een kleine hoeveelheid van nodig maar omdat het maar in weinig voedingsmiddelen voorkomt, hebben veel mensen er toch een tekort aan. (Van omega-6 krijgen we in tegenstelling tot omega-3 wél genoeg omdat dit in juist in veel voedingsmiddelen zit)

Goede bronnen van omega-3: haring, zalm, makreel, sardientjes maar ook als je vegetarisch bent kun je deze vetten binnen krijgen door het eten van: walnoten, chia-, hennep en lijnzaad
Goede bronnen van omega-6: soja, noten, vegetarische oliën, zonnebloemolie 

Enkelvoudig en meervoudig onverzadigde vetten 
Deze gezonde vetten zijn super belangrijk en mogen niet ontbreken in je voeding! Ze zorgen ervoor dat je vitamines beter kunt opnemen, geven energie en beschermen je organen. 

Goede bronnen van enkelvoudig onverzadigde vetten: olijfolie, noten, avocado, eieren en cacao(bonen/nibs/poeder)
Goede bronnen van meervoudig onverzadigde vetten: pompoen- en zonnebloempitten, sesamzaad, tofu en verschillende vegetarische oliën

Verzadigde vet?
Veel mensen denken dat dit vet de echte boosdoener is maar deze vetten heb je gewoon nodig, ze beschermen je darmen tegen parasieten en bacteriën en ze zorgen ervoor dat je hersenen optimaal werken. Wist je dat 70% van onze hersenen uit vet bestaat? Verzadigde vetten komen vaak voor in koekjes, ijs en chips, maar deze voedingsmiddelen zijn niet 'ongezond' omdat ze dit vet bevatten, ze zijn ongezond omdat ze géén tot weinig nuttige voedingsstoffen leveren en veel suiker bevatten en dát in combinatie met vet maakt het ongezond. 

Goede bronnen van verzadigd vet: noten, zaden, kokosolie 

De enige 'slechte' vetsoort die er bestaat is transvet, dit is een vetsoort die door fabrieken wordt gebruikt om dingen langer houdbaar te maken als goedkoop alternatief voor goede vetten en oliën. Je lichaam kan dit vet niet gebruiken als energie en is in feite nergens goed voor. 

Wees dus niet bang voor gezonde vetten, deze heb je gewoon nodig! Doordat mijn maag en darmen niet (optimaal) werken is het voor mij ook heel belangrijk om gezonde vetten binnen te krijgen, daarom neem ik élke dag chiazaad en 1 à 2 handjes noten en probeer ik minimaal twee keer per week gerookte of wilde zalm gebakken in olijfolie te eten. Vet lekker! ;)

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen